Hoe maak ik een goed CV? Tips in dit blog

Hoe maak ik een goed CV? Tips in dit blog

Wanneer je op zoek bent naar een leuke baan, is het maken van een CV erg belangrijk. Het geeft een beeld van jou als persoon en of jij goed bij de functie past. Maar wat is het eigenlijk? Hoe ziet een CV eruit en wat moet er allemaal instaan? In dit blog geven we je een aantal tips waarmee jij een goed CV kan opsturen naar je volgende potentiële werkgever. 

Wat is een CV? 
Curriculum Vitae betekent levensloop. Eigenlijk vertel je je potentiële werkgever wat jij allemaal in je leven hebt gedaan en bereikt. Denk hierbij aan behaalde diploma’s, werkervaring maar ook persoonlijke informatie, zoals hobby’s en vaardigheden.

Het doel van een CV is dat de werkgever in een mum van tijd een goed overzicht heeft van jou en je kwaliteiten. Hij of zij kan dan beoordelen of jij een geschikte kandidaat zou zijn voor de openstaande vacature. In combinatie met een sollicitatiebrief, weet de werkgever genoeg om te beslissen of je op sollicitatiegesprek mag komen.

De inhoud van je CV
Maar hoe maak je nou een goede CV? Begin bovenaan met je contactgegevens. Dit zijn je voor- en achternaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. Stel jezelf daarna voor in een kort stukje tekst, waarin je jezelf beschrijft zoals je ook echt bent. Als je het leuk vind, kan je een foto van jezelf toevoegen. Let erop dat dit een professionele foto is en geen vakantiekiekje. Het is altijd handig om de link naar je LinkedIn profiel erbij te zetten, zodat de werkgever je profiel kan bekijken.

Benoem je relevante werkervaring. Beschrijf bij elke werkervaring kort wat je taken waren. Denk eraan dat je je werkplekken in volgorde van nu naar vroeger zet. Dus de meest recente werkervaring staat bovenaan. Wanneer je veel bijbaantjes hebt gehad, is het handig om deze kort te benoemen. Bijvoorbeeld: 2008 - 2012: Diverse bijbanen in horeca, supermarkt en krantenwijk. Werkzaam geweest bij Albert Heijn, La Place, Hema, McDonalds en de Telegraaf. 

Beschrijf je behaalde diploma’s ook van heden naar verleden. Noem als eerste je middelbareschooldiploma. Heb je aanvullende studie activiteiten of een leuke minor gevolgd? Zet deze er dan ook bij.

Bij kennis en vaardigheden kun je benoemen welke skills jij bij vorige werkgevers hebt geleerd. Heb je bij je vorige werkgever gewerkt met specifieke systemen? Of spreek je erg goed Engels of Duits? Dit zijn relevante aspecten om te benoemen.

De opmaak van je CV
Je CV is klaar! Het is nu tijd om alles nog even goed door te nemen. Zorg ervoor dat je CV niet langer is dan 2 pagina’s. Zorg dat je CV overzichtelijk is door tussenkopjes te gebruiken. Laat de tekst door iemand anders even controleren. Spelfouten maken geen goede indruk op de werkgever. Sla je CV op in een PDF-bestand, zodat de opmaak niet meer kan verspringen. En als laatste tip, zorg ervoor dat je je CV update als je extra ervaringen opdoet, of een diploma behaald. Veel succes met het solliciteren naar jouw droombaan!

Op zoek naar een leuke baan in de klantcontact sector? Bekijk onze vacatures hier!

© Bureau Klantcontact, 2024. Alle rechten voorbehouden.