3 tips om van telefoonangst af te komen

3 tips om van telefoonangst af te komen

Als klantenservice medewerker zit je grotendeels van de dag aan de telefoon met klanten. Wellicht begin je binnenkort met je nieuwe baan en krijg je al zweethandjes als je hieraan denkt. Je hebt telefoonangst. Het is uiteraard nergens voor nodig om bang te zijn aan de telefoon. Daarom geven we je in dit blog 3 tips om van je telefoonangst af te komen. 

Ga na waar de telefoonangst vandaan komt
Er zijn verschillende redenen waar telefoonangst vandaan kan komen. Een ding is zeker: je bent in ieder geval niet alleen. 40% van de mensen tussen de 18 en 30 jaar lijd aan belfobie. De voornaamste reden hiervoor is dat deze generatie minder belt omdat een berichtje sturen eenmaal makkelijker is. Maar probeer bij jezelf na te gaan wat je er precies eng aan vind. Is het het gebrek aan face-to-face contact, het gebrek aan informatie of omdat er ‘’iets vanaf hangt’’ bij een potentiële klant? Wanneer je de reden hebt vastgesteld, kun je hier beter op focussen en op oefenen. 

Maak een plan voor het gesprek en oefen het gesprek
Bepaalde onderdelen van het gesprek kun je plannen. Door een plan op te stellen krijg je meer grip op het telefoongesprek en heb je handvatten wanneer de angst naar binnen schiet tijdens het gesprek. Plan hoe je de telefoon opneemt, hoe je hem wil afsluiten en bedenk antwoorden op vragen die klanten zouden kunnen stellen. Indien er een ‘ongemakkelijke’ stilte valt, kun je de klant altijd vragen of hij/zij nog vragen heeft of meer informatie wil over een van de besproken onderwerpen. 

Gewoon doen!
Heel makkelijk gezegd, maar uiteindelijk moet je het gewoon doen. Oefening baart kunst. Het is niet erg als de eerste gesprekken niet helemaal soepel verlopen. Blik daarna terug op wat er fout ging en wat je de volgende keer beter zou kunnen doen. Leer van je fout zodat het de volgende keer niet weer gebeurt. Er zullen altijd momenten zijn waar je het antwoord op een vraag niet weet of even stottert, maar probeer het goed op te lossen en houd je gespreksplan indien nodig bij de hand. 

Ben je klaar voor een baan in de klantenservice? Bekijk de vacatures hier!

© Bureau Klantcontact, 2024. Alle rechten voorbehouden.