Misverstanden over het werken als klantenservice medewerker

Misverstanden over het werken als klantenservice medewerker

Steeds meer bedrijven investeren in een goede klantenservice om hun klanten de allerbeste ervaring te geven met hun product of dienst. Toch zijn er veel misverstanden over deze branche, wat erg jammer is. Een baan in de klantcontact branche is namelijk leuk en goed voor je ontwikkeling. Lees verder om de meest gehoorde misverstanden in de branche te horen en waarom deze onterecht zijn. 

Het werk is simpel en saai
Er wordt vaak gedacht dat het werk simpel en saai is doordat je de hele dag dezelfde telefoontjes moet afhandelen.  Dit wordt echter zwaar onderschat. Als klantenservice medewerker wordt er namelijk verwacht dat je bepaalde skills in huis hebt, zoals communicatieve vaardigheden, een probleemoplossend vermogen en stressbestendig kunnen werken (5 belangrijke vaardigheden voor elke klantenservicemedewerker). Daarnaast moet je het bedrijf en de bijbehorende dienst/product goed kennen zodat je klanten direct het goede antwoord kan geven zonder ze lang te laten hoeven wachten. Er wordt van je verwacht dat je elke klant met een positief gevoel ophangt. Gezien iedereen anders is, maakt dit het werk afwisselend en uitdagend. 

Je doet het werk alleen
Het is natuurlijk niet zo dat je een groepscall hebt met meerdere collega’s wanneer je met de klant aan de telefoon bent, maar je staat er zeker niet alleen voor in een callcenter. Hoewel klantenservice afdelingen heel individueel zijn ingericht, is de sfeer altijd heel goed op de afdeling en vorm je al snel een hechte band met je collega’s. Je kunt altijd bij iemand terecht wanneer je een vraag hebt en er is veel aandacht voor samenwerking en plezier bij collega’s. Je zit misschien met schoten bij elkaar verwijderd, maar dat is puur zodat je tijdens een belletje kan focussen op de klant en niet te veel afleiding om je heen hebt. Dat is net wat prettiger werken. 

Je blijft voor altijd op dezelfde functie hangen
Als laatste wordt er vaak gedacht dat doorgroeien in het bedrijf niet mogelijk is wanneer je als klantenservice medewerker in dienst bent. Ook dat is niet waar. Als je enthousiasme uitstraalt en je best doet bij je baan, zijn er veel mogelijkheden om door te kunnen groeien binnen het bedrijf. 

Enthousiast geworden en gelijk willen solliciteren in de klantcontact branche? Bekijk hier verschillende vacatures met afwisselend werk, leuke collega’s en doorgroeimogelijkheden!

© Bureau Klantcontact, 2024. Alle rechten voorbehouden.