Het vinden van de juiste kandidaat voor een klantenservice rol kan een uitdagende taak zijn. Een goede klantenservice medewerker moet over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken, empathisch zijn en goed kunnen omgaan met stressvolle situaties. Hier zijn 5 tips om je te helpen bij het vinden van de juiste kandidaat voor een klantenservice rol.
Het is belangrijk om een goede vacaturetekst te hebben om de juiste kandidaten aan te trekken. Schrijf een duidelijke, beknopte en aantrekkelijke tekst die de belangrijkste werkzaamheden van de klantenservicemedewerker beschrijft. Vermeld daarbij ook de benodigde vaardigheden en ervaring die de kandidaat moet hebben en geef wat meer informatie over het bedrijf, de werkomgeving en de voordelen van het werken bij jouw bedrijf. Door je vacaturetekst goed te optimaliseren met de juiste zoekwoorden, zorg je er ook direct voor dat deze hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines.
Om te bepalen of de kandidaat geschikt is voor de klantenservice rol, is het belangrijk om tijdens het sollicitatiegesprek de juiste vragen te stellen. Stel open vragen om meer te weten te komen over de communicatieve vaardigheden en de empathie van de kandidaat. Zo kun je bijvoorbeeld vragen hoe de kandidaat zou reageren op een boze klant of hoe hij of zij omgaat met stressvolle situaties. Laat de kandidaat ook voorbeelden geven van situaties waarin degene vond dat hij of zij goede klantenservice heeft verleend.
Om een goed idee te krijgen van hoe een kandidaat om kan gaan met echte klantsituaties en of hij of zij goed in staat is om effectief te communiceren, is het belangrijk om de communicatieve vaardigheden van een kandidaat te testen voordat je ze een aanbod gaat doen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een taaltest of door een kandidaat een oefengesprek te laten doen met een boze klant. Zo zie je direct of ze geschikt zijn voor een rol in de klantenservice.
Controleer altijd de referenties van de kandidaat om zeker te weten of de informatie in het CV klopt en om meer te weten te komen over de werkervaring en prestaties van de kandidaat. Vraag bijvoorbeeld naar de communicatieve vaardigheden van de kandidaat of hoe hij of zij omging met lastige klanten. Dit kan je helpen om een beter beeld te krijgen van de kandidaat en of hij of zij geschikt is voor een klantenservice rol.
Als laatste is een goede onboarding belangrijk om aan te bieden aan nieuwe klantenservice medewerkers in het bedrijf. Dit bevat het trainen van de nieuwe medewerker over de procedures en processen van het bedrijf en het bieden van trainingen op het gebied van klantenservice en communicatie. Zo leid je ze direct op tot de beste klantenservicemedewerkers.
© Callega Klantcontact Recruitment, 2023. Alle rechten voorbehouden.