Het verschil tussen inbound en outbound callcenter functies

Het verschil tussen inbound en outbound callcenter functies

Als je op zoek bent naar een baan in een callcenter, dan kom je veel verschillende vacatures en functie titels tegen. De meeste callcenter functies vallen in te delen in de categorie inbound en outbound. Maar wat is nu precies het verschil? En wat past goed bij jou? In deze blog geven we je antwoord!

Allereerst is het van belang om outbound en inbound van elkaar te onderscheiden. Outbound betekent dat je als callcenter medewerker zelf contact opneemt met klanten. Dus vanuit (outbound) het callcenter wordt er gebeld. Inbound is juist precies het tegenovergestelde. Als je werkt als inbound callcenter medewerker, dan nemen klanten juist telefonisch contact met jou op. Er wordt dus als het ware naar (inbound) het callcenter toe gebeld. Eigenlijk zijn deze twee (outbound en inbound) de hoofdcategorieën waarin we de verschillende functies in een callcenter kunnen indelen. 

Outbound
Onder outbound vallen voornamelijk de sales en leadgeneratie functies. Hierbij kan je denken aan het verkopen van krant-abbonementen, loterijen, energiecontracten, maar ook het maken van afspraken voor bijvoorbeeld een service afspraak. In alle functies waarin jij als medewerker zelf contact opneemt met klanten, spreken we over outbound. Bij sales functies in een callcenter spreken we ook nog wel eens over de term acquisitie. Acquisitie is een Latijns woord en betekent ‘het aanwerven of verwerven (van klanten, adverteerders e.d.)’. Nu begrijp je direct waarom dit voornamelijk onder de categorie outbound valt. Bij acquisitie maken we onderscheid tussen ‘koude’ en ‘warme’ acquisitie. Bij koude acquisitie neem je contact op met een persoon of organisatie waarmee je nog niet eerder contact hebt gehad. Bij ‘warme’ acquisitie neem je contact op met een persoon of organisatie die je al eerder hebt gesproken of bekend zijn met het product wat je aanbied.
Voorbeeld:
Jij werkt voor VodafoneZiggo als commercieel callcenter medewerker. Je neemt contact op met mevrouw de Jong, zij is al 4 jaar lang klant bij VodafoneZiggo. Zij mag haar telecomcontract verlengen. Je neemt telefonisch contact op met mevrouw de Jong, om haar wensen en behoeften in kaart te brengen. Omdat mevrouw de Jong bekend is met VodafoneZiggo en al een contract heeft, spreken we hier van warme acquisitie.

Inbound
In de categorie inbound zien we een ontzettende toename van openstaande vacatures. Dit komt omdat bedrijven steeds meer investeren in het klantcontact. Bij inbound kan je denken aan klantenservice functies of bijvoorbeeld receptie-werkzaamheden. Ook (technische) helpdesk functies vallen veelal onder de inbound-categorie, waarbij klanten bellen om een probleem of storing te melden. Naast het telefonische contact, verschuiven de werkzaamheden van een callcenter ook richting online contact met klanten. Hierbij kan je denken aan webcare werkzaamheden, zoals WhatsAppen met een klant of contact via social media. Ook het afhandelen van mailtjes valt hieronder. Omdat in deze werkzaamheden de klant vaak het contact zoekt, zijn deze werkzaamheden ook onder de categorie inbound in te delen.

Wat past bij jou?
Ben jij een persoon die graag met mensen in contact is, beschikt over een vlotte babbel en vind je het leuk om mensen te overtuigen? Dan passen outbound functies goed bij jou. Ben jij een persoon die het leuk vind om klanten te helpen, advies te geven en wil jij graag het visitekaartje zijn van een bedrijf? Dan past een inbound functie het beste bij je.

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog iets meer duidelijkheid gekregen over de verschillende functies in een callcenter en helpt het je om een goede keuze te maken voor een nieuwe baan. Ben je klaar om te solliciteren? Bekijk dan snel onze vacatures en ga aan de slag als callcenter medewerker!

© Callega Klantcontact Recruitment, 2021. Alle rechten voorbehouden.