Callcentermedewerker? Wees zuinig op je stem!

Callcentermedewerker? Wees zuinig op je stem!

Wanneer je aan de slag bent gegaan als callcentermedewerker, is het erg belangrijk dat je goed verstaanbaar bent tijdens de gesprekken die je voert. Wanneer je met iemand spreekt, hoort de ontvanger jou, maar ziet hij ook je mondbeeld. Wanneer je belt, ziet de ander jou niet. Het is dan van extra groot belang dat je goed articuleert. In deze blog een aantal tips voor een goede articulatie en een gezond stemgebruik.

Articulatie

Zorg er ten eerste voor dat je niet te zacht spreekt, hierdoor kan de klant jou niet goed verstaan. Spreek ook niet te luid, dit is onplezierig voor de luisteraar. Let daarnaast op je tempo. Wanneer je te snel spreekt, zal de klant jou niet goed verstaan. Ook kan de boodschap die je overbrengt, niet goed overkomen, omdat de informatie te snel verteld is en dus niet goed kan landen. Hierdoor is de kans groot, dat je de klant niet overtuigd om bijvoorbeeld een nieuw contract af te sluiten. 

Stem

Wanneer je veel telefoontjes pleegt, gebruik je je stem veel. Het is daarom belangrijk om goed voor je stem te zorgen. Het is belangrijk om veel te drinken, het beste is water. Wanneer je voelt dat je moet hoesten of schrapen, probeer dan eerst te slikken. Hoesten en schrapen is belastend voor de stembanden. Wanneer je toch moet hoesten, probeer dit dan zacht te doen.
Ook is het belangrijk om je stem niet te belasten met roepen, zeer luid spreken en fluisteren. Veel mensen denken dat fluisteren de stem ontlast, maar dit is niet zo. De stem wordt juist extra belast. Zorg ook voor stemrust. De stembanden zijn spieren, die vermoeid kunnen raken. Het is verstandig om soms je stem even rust te geven, door periodes van stemrust in te plannen. Als laatste is het belangrijk om zo min mogelijk cafeïne en alcohol te drinken. Ook roken is niet bevorderlijk voor je stem. Deze drie zaken zorgen voor uitdroging van de stem. Daarnaast zorgen alcohol en roken voor aantasting van de keelslijmvliezen en de luchtwegen. 

Houding & ademhaling

Wanneer je veel achter je bureau zit, is het belangrijk om een goede lichaamshouding te hebben. Zorg dat je voeten op de grond staan. Houd je schouders laag en ontspannen en zorg voor een rechte rug- en hoofdhouding. Dit heeft een positief effect op de stem en de ademhaling. De stem klinkt voller en de ademhaling is lager. Hierbij wordt er veel lucht in de longen geperst met weinig inspanning. Je zorgt voor een lage ademhaling door de buik naar voren te bewegen bij inademing. Spreek niet door tot je alle lucht hebt gebruikt, maar adem op tijd en regelmatig opnieuw in. Wanneer je moeite hebt met duidelijk articuleren, of een duidelijk accent of stemproblemen hebt, kan je altijd contact opnemen met een logopedist bij jou in de buurt. Zij kunnen je helpen om deze problemen op te lossen.

Ik hoop dat je met deze tips, de uitdaging als callcentermedewerker aan kan! Klaar om te solliciteren? Klik hier om naar onze huidige vacatures te gaan. 
Deze blog is geschreven in samenwerking met logopedist Inge van Goch. 


© Callega Klantcontact Recruitment, 2021. Alle rechten voorbehouden.